محمدرضا مهرپویا مشاور و مدرس فروش و بازاریابی و بیزینس کوچ در مازندران

مشاور و مدرس کسب و کار فروش و بازاریابی و برندینگ،بیزینس کوچ و مربی توسعه فردی در مازندران بابل آمل ساری

محمدرضا مهرپویا مشاور و مدرس فروش و بازاریابی و بیزینس کوچ در مازندران

مشاور و مدرس کسب و کار فروش و بازاریابی و برندینگ،بیزینس کوچ و مربی توسعه فردی در مازندران بابل آمل ساری

همه چیز درباره مدیریت منابع انسانی

مقدمه‌ای خودمانی بر مدیریت کارمندان سازمان  

مدیریت بر پرسنل یعنی بلد باشی چطور با آدم‌هایی که توی سازمان کار می‌کنن، رفتار کنی، انگیزشون بدی، توانمندشون کنی، و ازشون کاری رو بخوای که هم خودشون راضی باشن، هم سازمان پیش بره.
این کار فقط دستور دادن یا چک‌کردن حضور و غیاب نیست؛ بلکه ترکیبیه از مهارت، همدلی، برنامه‌ریزی و شناخت آدم‌ها.
واقعیتش توی خیلی از سازمان‌های ایرانی، هنوز مدیریت پرسنل رو یا خیلی خشک اجرا می‌کنن (یه چیزی تو مایه‌های ارتش!) یا خیلی رها (هر کسی ساز خودش رو می‌زنه). تو این مقاله قراره با هم یاد بگیریم چطور می‌شه یه مدیریت انسانی، حرفه‌ای و کارآمد برای پرسنل داشت.


بخش اول: اصلاً مدیریت پرسنل یعنی چی؟


مدیریت پرسنل یعنی همه‌ی کارهایی که مدیر یا مسئول منابع انسانی انجام می‌ده تا آدم‌هایی که تو سازمان کار می‌کنن، تو جای درست باشن، خوب کار کنن، راضی باشن و رشد کنن.
✅ هدف اصلیش چیه؟
آدم مناسب رو بیاریم
نگهش داریم
انگیزه‌شو حفظ کنیم
کمکش کنیم بهتر بشه
و در نهایت کاری کنه که خودش، تیمش و سازمان موفق باشن


بخش دوم: مراحل مدیریت خوب روی پرسنل


۱. جذب نیروی مناسب
حتی بهترین آموزش‌ها هم نمی‌تونن یه آدم اشتباه رو تبدیل به نیروی ایده‌آل کنن. پس اول باید دقیق بدونیم دنبال چه آدمی هستیم.
چی مهمه؟
مهارت فنی
شخصیت و تیپ رفتاری
هم‌خوانی با فرهنگ سازمان
مثال واقعی: در یه داروخانه معتبر تهران، برای انتخاب فروشنده فقط به ظاهر و رزومه نگاه نمی‌کنن. یه تست شخصیت‌شناسی هم می‌گیرن تا بفهمن آیا این فرد با تیم هماهنگه یا نه.
۲. آموزش و راه‌اندازی
اگه نیروی جدید رو خوب آموزش ندیم، یا رهاش کنیم، یا ازش انتظار غیرواقعی داشته باشیم، زود دلسرد می‌شه.
✅ نکته طلایی:
آدم‌ها وقتی دقیق بدونن قراره چی کار کنن، چرا اون کار مهمه، و چطوری انجامش بدن، خیلی راحت‌تر پیشرفت می‌کنن.
۳. حفظ و نگهداری پرسنل خوب
شاید بشه یه فروشنده معمولی رو راحت جایگزین کرد، ولی یه آدم وفادار، آموزش‌دیده و هم‌دل، به این راحتی‌ها پیدا نمی‌شه.

راهکارها:
حقوق و مزایا منصفانه (نه لزوماً بالا، بلکه منصفانه!)
رفتار محترمانه و انسانی
دیده شدن تلاش و زحمت
فرصت رشد
۴. ارزیابی و بازخورد
هیچ‌کس نمی‌تونه بهتر بشه اگه ندونه خوب داره پیش می‌ره یا نه!
چطوری ارزیابی کنیم؟
ماهی یه گفتگوی ساده با پرسنل داشته باشیم
بپرسیم چی خوبه، چی بده، چه کمکی از ما می‌خوان
بازخورد بدیم، ولی محترمانه و با راه‌حل
نکته: فقط نگید «خوب نیستی» بگید «اگه فلان کار رو این‌جوری انجام بدی، هم نتیجه بهتر می‌شه هم مشتری راضی‌تره.»


بخش سوم: مدیریت بر دل آدم‌ها، نه فقط بر کارشون


خیلی وقت‌ها مدیرها فکر می‌کنن اگه حقوق بدن و یه سیستم کنترلی داشته باشن، کافیه. ولی آدم‌ها فقط با پول و نظم به کار دل نمی‌دن.
✅ آدم‌ها دل می‌خوان، دیده شدن، احترام، امنیت روانی
مثال ملموس: توی یه سالن زیبایی موفق در مشهد، مدیر هر ماه برای پرسنل یه جلسه‌ی آزاد می‌ذاره برای گفت‌و‌گو، نه گزارش کار! نتیجه‌اش؟ انرژی بالا، صمیمیت تیم، کمترین نرخ ترک شغل.


بخش چهارم: مدیریت انگیزه‌ها – همه مثل هم نیستن


آدم‌ها به دلایل مختلف کار می‌کنن:
یکی واسه پول
یکی واسه یادگیری
یکی واسه احترام
یکی واسه ارتقاء
یه مدیر خوب، انگیزه‌های تک‌تک افرادش رو می‌شناسه و مطابق اون، وظایف و پاداش‌ها رو تنظیم می‌کنه.
ابزار کاربردی:
تست DISC یا MBTI می‌تونه به مدیر کمک کنه بفهمه پرسنلش چه تیپی هستن و چطوری باید باهاشون ارتباط برقرار کنه.


بخش پنجم: چالش‌های واقعی تو سازمان‌های ایرانی


۱. نبود سیستم درست استخدام
خیلی وقتا فامیل‌ها، آشناها یا آدم‌های ناتوان استخدام می‌شن چون روابط جای شایستگی رو می‌گیره.
۲. نداشتن سیستم آموزش
آدم‌ها آموزش ندیدن، ولی ازشون انتظار داریم حرفه‌ای رفتار کنن!
۳. بی‌انگیزگی به خاطر بی‌عدالتی
وقتی پاداش‌ها بر اساس رابطه باشه، نه عملکرد، پرسنل دلسرد می‌شن.

۴. ضعف در ارتباط مدیر–پرسنل
مدیر حوصله نداره، پرسنل جرات نمی‌کنن صحبت کنن؛ نتیجه؟ شایعه، بدبینی، فرسایش سازمان.


✅ راه‌حل‌های پیشنهادی برای شرایط ایران


1. جذب شایسته‌محور حتی در مقیاس کوچک
مثلاً برای یک رستوران، به‌جای استخدام صرفاً با مصاحبه ظاهری، از تست شخصیت استفاده بشه.
2. آموزش حین کار حتی با بودجه کم
هفته‌ای ۳۰ دقیقه آموزش کاربردی در محل کار می‌تونه معجزه کنه!
3. قدردانی مستمر و شفاف
یه پیام تشکر واتس‌اپی، یه یادداشت، یه کارت هدیه ساده، اعتماد می‌سازه.
4. شفاف‌سازی توقعات و نقش‌ها
هر فرد باید بدونه چرا هست، قراره چی تحویل بده و موفقیتش چطوری سنجیده می‌شه.
جمع‌بندی صمیمانه
مدیریت بر پرسنل یعنی بلد باشی با دل آدم‌ها کار کنی، نه فقط با دستشون. اگه بتونی انگیزه، احترام، آموزش و بازخورد رو کنار هم بذاری، تیمی می‌سازی که با دلش کار می‌کنه، نه فقط به‌خاطر حقوق.
یادت نره، بزرگ‌ترین دارایی سازمانت، ساختمون یا تجهیزاتش نیست؛ آدم‌های توی اون ساختمونن.

 

 

محمدرضا مهرپویا

بیزینس کوچ 

 

نظرات  (۰)

گروه مشاوران کارفرمانیوز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی